Wednesday, 10 December 2014

Perbandingan Tingkatan 6 dan Diploma

Assalamualaikum..
ok hari ni aku nak share perbezaan antara dua bidang ni...
korang juga boleh baca dari buku Prospektus Prauniversiti Negeri Johor.

TINGKATAN 6 VS DIPLOMA (hehehe mcm gempak jek bunyinyaaaa ),, hihi okay aku share sbb ada yang minta aku terangkan perbezaan. so aku share perbezaan dari buku Prospektus Prauniversiti Negeri Johor.

ok kita mulakan dengan

TINGKATAN 6 (STPM)

kos pengajian : PERCUMA

peluang ke IJAZAH : Terbuka Luas (laluan Pantas ke IPTA)

tempoh perolehi selepas SPM: 5tahun 1/2 (1 tahun 1/2 di form 6 dan 4 tahun ijazah)

jumlah pinjaman PTPTN untuk ijazah : RM 25 000 hingga RM 48 000 


DIPLOMA

kos pengajian :RM 24 000(IPTA), RM60 000(IPTS)

peluang ke IJAZAH : Terhad (jika ada kekosongan) masa lama + Pengalaman bekerja

tempoh perolehi selepas SPM: 7tahun ( 3 tahun diploma dan 4 tahun ijazah)

jumlah pinjaman PTPTN untuk ijazah : RM 64 000 hingga RM 108 000

Sumber : Dr.Hamzaid Bin Yahya , KBE Dana Pendidikan Dr.Hamzaid 


banyak lagi perbezaan nyaa sebenarnyaa tapi aku share skit jelaa... selanjutnyaa. boleh lihat dalam buku :) 

kesimpulannya,,
tak kesahlaa sama ada korang nak ambik form 6 atau diploma ke yang penting usaha, memang betul-betul nak belajar...
Insyaa Allah rezeki masing2 :)
itu sahaja :)
ok byebye assalamualaikum.......

4 comments:

  1. Terima kasih Aliah :)

    ReplyDelete
  2. Boleh minta pendapat, saya dpt f6 dan jugak upu. Jadi skrg ni saya tak tahu nak pilih mana. Upu dpt diploma electrical engineering (kuasa) di uitm. Saya tak tahu nak jadi apa sbnrnya, jadi pilih je EE.Tempoh elajar diploma pun lagi lama berbanding f6 kan. Saya takut bila pilih EE tu nanti rasa tak boleh pergi dan tak berapa suka pulak. Kalau f6 rasanya lebih selamat kot. Minta tolong :)

    ReplyDelete
  3. hai maaf ye sis lambat reply,
    sama ada diploma dan form 6 dua2 ada kelebihan dan kekurangan masing2 dear,
    selagi kata-kata dalam hati kuat nak pelajari sesuatu untuk capai cita-cita insyaaALLAH mana pun kita pergi kita mesti boleh catch up :)

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda :D