Sunday, 20 January 2013

Duhai Hati Yang Bersedih

Assalamualaikum..




MULUT TerSENYUM namun MATA berair bagaikan menahan AIR MATA, MATA TAK BOLEH TIPU !!! MATA mula menitiskan AIR MATA...(T_T)...
MULUT Terus SENYUM unTuk menutupi keSEDIHan MATA... HATI mula TerLUKA..
AKAL berfikir, kenapa MULUT Tidak mahu bersuara apa yang dirasai HATI?...♥
Lantas MULUT pun menjawab" Aku malu,sedih,kecewa & marah disebabkan iTu aku merahsia keSEDIhan ini Dan aku juga tidak mahu mere...ka disekeliling bersedih disebabkan mendengar kata-kataku ini dan aku hanya mahu senyum."
Akhirnya AKAL pun Tahu jawapan kenapa MULUT xnak mereka Tahu keSEDIHannya...lalu HATI Terkejut apabila mendpt tahu kenapa mulut senyum...
MATA pula, Terus menangis x berhenti-henti kerana Tak dapat menahan keSEDIHan yang ditanggung selama ini...(T_T)...


Friday, 18 January 2013

Khabarkanlah Cintamu Kepada Allah


"jika kita mencintai seseorang biarlah kita mendiamkan diri kerana apabila kita diam itulah yang menjadi tanda cinta kita pada nya. Dan khabarkanlah perkara ini kepada Allah, kerana dia mengetahui segalanya daripada kita"
Memang benar apa yang apa yg terdapat dalam ayat di atas, dan saya tidak nafikan dan bukannya untuk dibanggakan tetapi sebagai perkongsian bersama kerana perkara inilah yang saya pegang hingga hari ini. Tapi bagi sesetangah orang perkara ini payah kerana ada segelintir orang sahaja yang sanggup menaggung rasa di hati dan menyatakan nya kepada Sang Pencipta.
Di sini saya ingin berkongsi apa yang saya baca mengenai "Cinta Mengikut Islam" ini;
1 ) Pendam dan luahkan pada Allah
Pertama sekali, jika kita mencintai seseorang haruslah kita pendamkan dahulu dan menyatakan hasrat kita kepada Allah. Kita tidak perlu terburu buru takut perempuan/lelaki itu mencintai orang lain kerana jodoh ini adalah semua aturan Allah. Allah lebih mengetahui apa yang kita tidak ketahui.
Justeru, menyatakan perasaan kita kepada Allah terlebih dahulu, itulah cara yang paling terbaik kerana insyaAllah, Allah tidak akan memberi sesuatu kepada kita melainkan kita berhak mendapat nya dan dalam bab jodoh ini kita berusaha lah menjadi hamba Allah yang terbaik. Niatkan pertamanya apa yang kita lakukan ini bukanlah semata-mata untuk mendapatkan jodoh yang baik, tetapi adalah semata-mata kerana Allah.
Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Setiap kebaikan itu pastinya akan diganjari dengan kebaikan pula. Demikianlah juga dalam perihal jodoh sesudah kita mantapkan diri atas apa yang kita lakukan semata-mata kerana-Nya, sudah tentulah Allah akan berikan yang 'sekufu' iman dengan kita. Jika kita berusaha menjadi hamba yang soleh/solehah, maka Allah berikan kebaikan ke atas usaha itu.
Allah telah janji dan berfirman dalam kitabNya yang bermaksud;
"Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik begitu lah sebalik nya"
(Surah an-Nur ayat 26)
2) Nilai dan selidiki sebelum mencintai
 Cinta itu hadir tanpa kita sangka. Kadang-kadang ianya berputik tanpa kita sedari. Ada pula yang hadirnya walau hanya pertama kali bertentang mata (sekali pandang). Namun, sebelum kita membiarkan cinta itu tertanam di lubuk hati kita yang paling dalam, maka nilailah cinta kita itu semula.
Adakah cinta kita itu untuk dunia sahaja? Kerana kemewahannya kah? Untuk memuaskan nafsu diri kah? Atau semata-mata kerana untuk menyempurnakan agama? Andai cinta kita kepada seseorang itu hanyalah kerana nafsu dan dunia, maka rugilah kita kerana kita tidak akan dapat apa-apa melainkan kepuasan hanya di dunia. Tetapi jikalau kita mencintai seseorang kerana Allah dan berniat untuk memuliakannya dengan ingin menikahinya maka besarlah pahalanya sedang perkahwinan itu diibaratkan seperti membina sebuah rumah Allah.
Mungkin ada yang berkata;
" Tak kan la awak kahwin itu bukan sebab kecantikannya"
"Aik, awak nikah ni tanpa nafsukah?" 

Ya, benar!. Sebagai manusia kita dikurniakan nafsu, cintakan kecantikan. Hakikatnya semua manusia cintakan kecantikan, hatta Allah juga sangat mencintai kecantikan kerana Allah itu bersifat dengan kesempurnaan. Begitu juga dengan bernikah kerana nafsu. Namun, antara asbab itu, jadikanlah pernikahan kerana Allah itu berada di tingkatan yang paling atas. Nikah kerana Allah itu yang paling utama dan pertama.
3) Jauhilah 'bercouple"
Andai diri telah mencintai seseorang, maka berusahalah untuk menghindarkan diri kita dari ber "couple" kerana perkara ini langsung tidak dianjurkan dalam Islam. Sesungguhnya budaya couple ini bukanlah satu pegangan Islam kerana padanya terlalu banyak perkara-perkara yang boleh membuatkan pasangan bercouple ini lebih cenderung kepada mendekati zina.
Sepertimana di dalam al-Quran ada menerangkan, "la taqrabuz zina" yang bermaksud, "Janganlah kamu dekati zina"  yang mana para ulamak mengistinbatkan hukumnya sebagai haram. Maka, apakah dengan bercouple juga tidak termasuk di dalam mendekati zina? Walaupun mungkin ada antara pasangan couple yang berkata;
"Saya tidak pernah keluar berdua dengan dia"
"Ana jarang telepon..."
"Awek aku tak pernah sms pun. Kalau ada pun perkara yang penting je"
Namun, tanpa sedar kita tidak tahu bahawa kita sedang melaku zina hati yang mana sedikit demi sedikit akan membawa kita melakukan dosa yang lebih besar. Nau'uzubillah
4) Solat Istikharah dan musyawarah (berbincang)
Sebaik-baik keputusan ialah dengan meminta petunjuk kepada Allah dan bermusyawarah (berbincang) meminta pendapat daripada orang yang dipercayai. Tiada seorang pun yang Allah janjikan akan merasa rugi dengan bermohon kepadaNya. Maka, andai diri telah nekad dan memilihnya kerana Allah atas asbab agamanya, solatlah istikharah mohonkan petunjuk yang terbaik untuk agama kita, kehidupan kita pada masa itu mahupun pada masa yang mendatang. 
5) Bertindaklah ke arah kesempurnaan Iman
Alhamdulillah, jika Allah telah berikan kelapangan di atas solat istikharah yang kita lakukan. Salah satu daripada petunjuk istikharah selain mimpi ialah apabila hati kita terasa lapang dan yakin dengan keputusan yang ada. Maka, bertindaklah. Bertindak di sini ialah dengan memilih seseorang menjadi wakil kita untuk meneruskan hajat kita.
Sesungguhnya Islam agama yang indah. Jika dijadikan pegangan dan cara hidup pasti hidup terasa mudah. Demikianlah juga adat yang ada. Maka, selagi adat tidak menyalahi syariat, gunakanlah 'adat' seperti merisik, bertunang dan seterusnya. Semoga Allah merahmati dalam menuju ke arah kesempurnaan iman itu.
Saudara saudari saya sekalian, couple ni memang indah tetapi beracun. Saya tidak mahu rakan-rakan saya diluar sana terkena mainan syaitan ini kerana saya juga pernah merasainya sekali suatu ketika dahulu. Memang benar, pada mula berasa semuanya manis, namun pertengahannya semakin kurang dan akhirnya tawar dan pahit sekali untuk ditelan. Moga ianya menjadi pengajaran buat saya.
Marilah kita sama-sama berdoa kepada Allah supaya semua hubungan kita dengan manusia mendapat keredhaanNya dan Allah akan menjadikan kita insan yang lebih baik supaya insyaAllah kita dikurniakan pasangan yang juga baik. 

Thursday, 10 January 2013

The Tree Symbol In Islam


Islam has set forth the roots of its founding, the righteous path that will lead man to find what will calm his heart and mind. The path that will takes man to a new different level of self. Which will brings him to new kind of views and perspectives. People who has taken Al Quran and Sunnah as their guidance, may prosper in life and find peace in their heart.
To establish man's faith in Islam, man's first mission is to plan a tree and set the root or foundation so strong that any obstacle that may set forth, he will still stand and be strong. Here, the root of tree may refer to man's aqidah and man's knowledge in life. These is the main foundation to set man to a true and guided path where God has already laid them.
In general, as you probably already know, Iman is referred to as a root of tree and Islam as its trunk/branches while akhlaq referred to the fruits/flower. Same goes to parable which Muslim can be preferred to as a tree, the tree of Islam.
Ibn 'Umar reported: "The Prophet pbuh said:
"There is a kind of tree whose leaves do not fall and it is like the Muslim. Tell me what it is.' The people mentioned different kind of desert trees ... and I said to myself, 'It is the date palm tree,' but I felt too shy to speak up. Then the people said, 'Tell us what it is, O Messenger of Allah.' He said: 'It is the date palm tree.".
(AlBukhari, 60)
This is the tree to which Allah likens the believer because it is good in all aspects, it is lasting and it offers different kind of benefit.
Islam and Muslims had been up until the middle of the 18th century like a magnificent tree, with strong branches and verdant twigs, glowing with vigor, freshness and splendour, and bearing with abundance the most scrumptious of fruits.
Now we have passed the ages where the trees were used to be full of good branches and delicious fruits on its twig. Muslim nowadays are just normal man that has no direction, their path to glory have slowed down little by little. Let's face it, population of Muslim in the world is nearly two billion people as of today. Our brothers in Syria, Palestine, Iraq, Thailand and many more are suffering because of the violence that other people created. Probably because of hatred. Nevertheless, let me ask this one question. Out of two billions of Muslim, how many of us are in straight path?
How many of us wishes to see the glory of Islam once again? How many of us wishes to participate in it?

Hearts of people are different in many ways, maybe in real life they're good to one another, but at the back? they're backbiting and many more. These people who has this sorts of murkiness in their heart are people who don't like to see other people moving on. Moving towards the right direction.
If we were to unite as one, one ummah, we have created a strong base, a strong foundation to fight these people who has the hatred against Islam in their heart and to those who are astray. These line (ummah) are the trees combined that could set a barrier that will stop and prevent all the bad and awful stuff that has been happening to our brothers and the religion itself.
Please keep in mind, to have a strong base or foundation, we need to remember the roots of Islam is Iman and good akhlaq, without it, the structure of the tree is merely nothing. Easy to crumble when facing the enemy.
Trees (Islam) can give man a huge and valuable lesson about life. Man relied heavily on the structural lesson of the tree. However we choose to ignore. Ignore the fact that, trees lived longer than man and has seen and experience the nature of human and also earth. Other than that, same goes to a Muslim, Muslim can really and eventually change the world with their knowledge guided by the Quran and Sunnah.
"Have you not considered how Allah presents an example, [making] a good word like a good tree, whose root is firmly fixed and its branches [high] in the sky?. It produces its fruit all the time, by permission of its Lord. And Allah presents examples for the people that perhaps they will be reminded."
(Surah Ibrahim Verses 24-25)
Principles and values, spiritual and moral development is the strong roots in the Muslim community. While the Muslim communities are encourage to face challenges and changes of life independently like a tree branches that grow so well independently until lifted high into the sky.
We must overcome the challenges and any changes that might effect our minds to be a good Muslim in the future. We must rely on Allah in any problems that we faced. Also not to forget, to use Al Quran and Sunnah as the source of guidance. Wallahualam.

Sunday, 6 January 2013

Macam Mana nak letak widget Instagram

Assalamualaikum..
haaa sekarang nie kan tgh popular pasal INSTAGRAM
kan?? mesti semua yang pakai android atau IOS atau apa2 yang seangkatan dgnnya mesty ada instgrm kan...
korang mesti nak letak widget instagram kat blog kan??
supaya orang lain yang usha2 blog korang pun boleh follow insta korang sekali..

aku nak ajar kat korang macam mana nak letak widget instagram yang akan keluar 4 pic tuh..
macam kak lyssa Fazureen punya
cara nya macam nie
yang dh tahu.. oke laa nie untuk yg tak tahu jek k

pergi sini

isi2 semuanya dgn betul n click Generate Code 
lepas tuh --> layout-> add gadget---> edit HTML
paste kan code di situ

** sekiranya... gambar tidak keluar itu bermakna pic2 di instagram anda adalah private...
so tukar laaa 

macam mana nak tukar login ke sini


lepas tu


User page > Settings (top right corner) > Photos Are Private > Select OFF
oke dh siap nanti muncul laa pic anda tu...
Alang-alang follow laa Insta kita nie
http://instagram.com/khyra_aleiya/
selamat try :) any problem sila comment k :)